תוכן עניינים
רוב הלקוחות שלי פונים אלי כי הם לא נהנים לכתוב תוכן עבור העסק שלהם, על אחת כמה וכמה כשמדובר באתר העסקי. העניין הוא, שהתוכן לא יכתוב את עצמו, נכון? אך השאלה הראשונה ששואלים אותי תמיד היא, איך אני יכולה לכתוב על עסק או תחום שאני לא מכירה כלל?
זו שאלה מוצדקת לחלוטין. ואם יש משהו שקופירייטרים ואנשי תוכן טובים צריכים לדעת, זה בדיוק זה – לכתוב על נושאים שאין להם מושג לגביהם. זו הסיבה שאני משתמשת בתהליכים מוכחים שמאפשרים לי ללמוד על עסק כדי שאוכל לכתוב עליו היטב. הסוד הוא בתהליך כתיבת תוכן לאתרים. בואו נצלול לתוכו, כדי שתוכלו להבין איך אני עושה את זה.
אך תחילה, בואו נבחן אילו סוגי תוכן לאתרים קיימים, ואיך נדע להתאים את סוג התוכן שמתאים לכל אתר.
ואם חשוב לכם לדעת למה כתיבת תוכן איכותי חשובה לעסק שלכם, אתם מוזמנים להיכנס למאמר שכתבתי בנושא.
אילו סוגי תוכן נפוצים באתרי אינטרנט?
תוכן שיווקי
אתר אינטרנט נועד לספק מידע, אך במקביל, להניע את הגולש לפעולה – לרכוש מהעסק מוצר או שירות, להשאיר פרטים, להצטרף לרשימת התפוצה וכדומה. יכולים להיות מגוון דפי אתר שיווקיים, ביניהם דף הבית, דף שירותים או דף מוצרים ועוד. דפים אלו יכילו בדרך כלל רכיבי תוכן נוספים: תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקה ועוד.תוכן אינפורמטיבי
אתר אינטרנט אמור לספק אינפורמציה למבקרים. החוכמה היא לשלב את האינפורמציה הרלוונטית בכל דף, כך שתספק את המידע שהמבקרים צריכים בכל רגע נתון. לדוגמה, בדף אודות יופיע מידע כללי על החברה, ובדף מוצרים יופיע מידע על מוצרי החברה. חשוב להדגיש, שגם בדפי המידע חשוב תמיד לשלב קריאה לפעולה שתניע את המבקרים ליצור קשר, לבצע רכישה או להשאיר פרטים.פוסטים בבלוג האתר
תוכן בבלוג האתר נועד לתת מידע נוסף, לפתוח נושא כלשהו לדיון או לספק מידע נוסף שיכול לעניין את המבקרים באתר. התוכן חייב להיות בעל ערך, ובניגוד לדפי האתר האחרים, פוסטים בבלוג לא תמיד ידברו על העסק עצמו. עם זאת, הם תמיד יהיו קשורים לשירותים או למוצרים שהאתר מציע. ברוב המקרים, הפוסטים בבלוג הם חלק מאסטרטגיית האופטימיזציה למנועי החיפוש וקידום האתר (SEO). מטרת הפוסטים היא לבדר או ללמד את הגולשים תוך שימוש במילות מפתח ספציפיות במאמץ להופיע בתוצאות מנועי החיפוש ולתת מענה לכוונת המשתמשים.תוכן שנוצר על ידי משתמשים
חברות מסוימות מפרסמות באתר תוכן שנוצר על ידי משתמשים, כמו המלצות או ביקורות. תוכן מסוג זה מעודד רכישות באמצעות הוכחה חברתית, שגורמת למשתמשים לבחור בדרך פעולה על ידי חיקוי פעולות של אחרים מתוך המחשבה ש"אם זה טוב בשבילו, זה יהיה טוב גם בשבילי".תיאור מקרה
חברות עסקיות שפונות לעסקים (B2B) משתמשות לעיתים קרובות בתיאור מקרה כדי להראות כיצד מוצר או שירות מסוימים היטיבו על לקוח שלהם. תיאורי מקרה בדרך כלל בוחנים קשר מסוים עם לקוח, ומראים כיצד מוצר או שירות מסוימים עזרו לו לפתור בעיה או להגיע למטרה מסוימת.תוכן ניתן להורדה
חברות מסוימות יהפכו תוכן ארוך (כמו ספר אלקטרוני או מדריך כתוב) זמין להורדה בתמורה לפרטי קשר. תוכן מסוג זה יעיל במיוחד עבור חברות שפונות לעסקים (B2B) או חברות מסחר אלקטרוני. עבור חברות שמשווקות לשוק הפרטי (C2B), התוכן הזה עשוי להועיל כל עוד הוא מספק ערך ספציפי שאינו זמין לגולשים במקורות אינטרנטיים אחרים. לדוגמה, עסק שמציע כלים ומכשירים למטבחים ומציע ספר אלקטרוני עם מתכונים שניתן להכין באמצעות המכשירים שהוא משווק.תוכן מרכז העזרה
תוכן מרכז העזרה נותן מענה לשאלות נפוצות של לקוחות, ומסייע לגולשים באתר לנווט בכל בעיה או התלבטות פוטנציאלית. זה יכול להגביר את ששביעות רצון הלקוחות והאמון במותג, וכן להפחית את העומס על צוות שירות הלקוחות.מאפיינים של תוכן טוב באתרי אינטרנט
תוכן טוב באתר מספק ערך לקוראים ומקדם את המותג. כדי לעשות זאת טוב, על התוכן להיות ברור, מושך ומותאם לקהלי היעד. הנה סקירה כללית של התכונות שיהפכו את תוכן האתר שלכם לעוצמתי ואיכותי:- ברור – הבהירות היא מעל הכל. תוכן מבלבל מתסכל את הקוראים ומונע מעורבות באתר.
- מלוטש – הצגת תוכן נקי, מהוקצע ונכון מבחינה דקדוקית יכולה להגביר את האמון של הקהל, בעוד שגיאות כתיב, דקדוק ותחביר או שגיאות הקלדה עלולות לפגוע בו.
- ניתן לעיכול – חברות מעצבות תוכן אתר שקל לצרוך בפלטפורמות הדיגיטליות. מכיוון שמבקרים רבים מתקשים להעמיק בקריאה , התוכן צריך להכיל כותרות אינפורמטיביות, רשימות בולטים ופסקאות קצרות, כדי לספק ערך לקוראים שממהרים או מחפשים פיסות מידע ספציפיות. מהסיבה הזו אני תמיד משלבת במאמרים שלי בבלוג תוכן עניינים, שיקל על הניווט באתר ויאפשר לכם, הקוראים, למצוא את המידע שאתם מחפשים הכי מהר שאפשר.
- בעל ערך – תוכן אתר טוב מספק ערך – חינוכי או בידורי. תוכן חינוכי מגדיל את בסיס הידע של הקהל בתחום מסוים או מסייע לקורא לפתור בעיה ספציפית. תוכן בידורי משעשע, מניע או מענג את הקורא.
השלבים בכתיבת תוכן לאתר אינטרנט
שלב 1 – יצירת הפרופיל של העסק
כדי לכתוב תוכן לאתר אינטרנט, כזה שעונה על הצרכים ומטרות העסק והאתר, עלי להבין את העסק, אני חייבת לבנות לו פרופיל עסקי. אני צריכה להבין היבטים חשובים ספציפיים, שעשויים לגרום ללקוח לתהות לראשונה במגוון שאלות, שייתכן שלא השקיע בהן מחשבה מעולם. כן, לא מעט לקוחות אומרים לי, "זו שאלה טובה, אף פעם לא חשבתי על זה, לפחות לא בצורה הזו." לצורך בניית הפרופיל העסקי אני עשויה לשאול על שירותי או מוצרי החברה, קהלי היעד, היתרונות התחרותיים של העסק ועוד. בין הנושאים העיקריים שאני מתמקדת בהם נמנים מטרות העסק, הפתרונות שהוא מציע, השוק שבו הוא פועל, המתחרים שלו ועוד. לפעמים, ללקוחות שלי כבר יש פרופיל חברה או מידע כתוב. במקרים אלו אני מבקשת מהם שישתפו אותי בחומרים, ומוסיפה להם את המידע שאספתי בעצמי. איך אני משתמשת בפרופיל העסקי כדי לכתוב תוכן לאתרים? אני מעדכנת את המסמך באופן קבוע במידע נוסף שהלקוח מספק לי. אני נותנת לפרופיל להדריך ולמקד אותי כשאני כותבת. עובדות נשכחות בקלות, לכן אני משתמשת בפרופיל כתזכורת לגבי מה שחשוב בעסק.שלב 2 – מחקר
כאשר הפרופיל מתועד, אני מתחילה במחקר עצמאי על הנושאים שלמדתי עליהם מהלקוח: אני בודקת את אתרי האינטרנט של המתחרים ושמה לב למה שהם עושים באינטרנט, וכיצד התוכן שלהם מתקשר עם הלקוחות שלהם. אני קוראת את החומרים שהלקוח שלח לי, על מנת להבין טוב יותר כיצד המוצרים, הפתרונות והשירותים שלו משפרים את חיי הלקוחות שלו. אני לומדת על ענף הפעילות של העסק של הלקוח כדי להבין טוב יותר את המצב בשוק, וכדי שלא יצטרך להסביר את היסודות של העסק שלו שוב ושוב. כן, זה עוזר אם יש לי ניסיון קודם עם התעשייה של העסק, אבל זה לא מונע ממני ללמוד על תעשיות נוספות, ואף מרגש אותי שיש לי את האפשרות ללמוד דברים חדשים שאינני יודעת, בכל תחום שהוא. המחקר עשוי לקחת כמה שעות. בשלב הזה, הלקוח לא צריך לעשות דבר, מלבד לענות לי על שאלות נוספות שיצוצו לאורך התהליך, ועליהן נוכל להתכתב בוואטאפ או במייל או לשוחח בטלפון. דרך אגב, המחקר הזה לא מפסיק לעולם, כי בכל פעם שאני עובדים על פרויקט חדש של הלקוח, מתרחש מחקר נוסף. זהו תהליך למידה מתמשך, וככל שנעבוד יותר יחד, כך אבין טוב יותר את העסק.שלב 3 – כתיבת הטיוטה הראשונה וקבלת משוב מוקדם
עכשיו, כשיש לי את כל המידע והנתונים שלהם אני זקוקה, אני יכולה להתחיל לכתוב. כן, הכתיבה מתחילה באמצע תהליך הכתיבה של תוכן לאתר אינטרנט, לא בתחילתו. לאורך תהליך הכתיבה אני מתייחסת לכל המידע שברשותי, תוך התמקדות ב- 3 נושאים עיקריים:- מטרות האתר
- היתרונות התחרותיים של העסק
- הכאבים של קהלי היעד והפתרונות שהעסק מציע